E-mail Marketing met ActiveCampaign

Er is best veel keus in programma’s als je een nieuwsbrief wilt versturen.

Een bekend programma is bv Mailchimp, of in Nederland ook wel regelmatig gebruikt; Autorespond.

Het nadeel van deze programma’s is dat ze vrij eenzijdig zijn: iedereen krijgt dezelfde e-mail.

Wanneer je echt relevant voor je lezer wilt zijn, moet je de e-mail, of de inhoud in die e-mail, afstemmen op de behoefte van dat moment.

Wanneer je bijvoorbeeld een aanbieding stuurt van 1 van jouw producten, maar jouw lezer heeft deze al aangeschaft dan ervaart ‘ie dat meestal als irritant. Ik tenminste wel.

Segmenteren

Daarom wil je met een systeem werken waarmee je dit kan voorkomen.

Een systeem waarmee je relevante informatie (product gekocht) kan opslaan bij het profiel van jouw contact.

Segmenteren noem je dat.

Dat betekent dat je contacten kan aanspreken, of juist uitsluiten, op basis van die segmenten. Dit segment kan je maken d.m.v. Tags (labels).

Tags kan je automatisch aan een contact toevoegen via een formulier (inschrijven nieuwsbrief), bij een aankoop of geautomatiseerd na bv 5x je productpagina te hebben bezocht. Cool hè!?

Door te meten wat jouw contact op jouw website doet, weet je dus ook waar die behoefte aan heeft. En daar kan jij je bericht(en) dus op aanpassen.

Er is 1 belangrijke voorwaarde: het contact moet op je maillijst staan.

Waardevol bedrijfsmiddel

Je maillijst is tot nu toe nog steeds de meest waardevolle vijver om (nieuwe/betere) klanten uit te vissen.

Natuurlijk heb je ook social media nodig, juist in combinatie met e-mail marketing voor een optimaal bereik, maar een bericht op social media bereikt maar een klein deel van je volgers terwijl een e-mail bij bijna 100% van je contacten aankomt.

Om je volledige lijst met volgers te bereiken moet je gaan adverteren. Per bericht kost dat dus geld. Bij e-mail betaal je niks per verstuurd bericht. En je kan onbeperkt versturen.

Tevens heb je op social media geen mogelijkheid om gegevens bij een contact/profiel op te slaan. je hebt dus geen idee welke informatie iemand allemaal heeft gehad.

Maar dit is geen les over social media, die komt nog.

Met die contacten op je maillijst ga je een relatie onderhouden. Het systeem leert de mensen kennen d.m.v. de acties die ze uitvoeren (website bezoeken, e-mails gelezen/geopend, links geklikt) en bouwt daarmee een profiel op.

Op basis van behoefte

Met de informatie uit dat profiel kan je gepersonaliseerde inhoud aanbieden.
Dat kan vanaf de inschrijving al door %FIRSTNAME% (wat in de e-mail als ‘Bart’ of ‘Jolanda’ getoond wordt) te gebruiken, maar later ook met informatie uit het opgebouwde profiel zoals een aankoop of ‘pagina X bezocht’.

Je kan dus ook op basis van behoefte een e-mail sturen.

En dat is precies waar je naartoe wilt. Dat is ook hoe je het zou doen in een 1-op-1 gesprek; je past de inhoud van het gesprek aan op basis van de behoeften die uit de vragen die je stelt naar voren komen.

Als je de basis onder de knie hebt kun je later ook Next Level gaan; Funnels.

Daarmee kan je volledige processen automatiseren.

Waardevolle maillijst

De moraal is dat je ActiveCampaign, want daar hebben we het hier over, kunt zien als je contacten database (CRM).

Je betaalt hier een vast bedrag per maand voor, vanaf €14 voor 500 contacten. Vanaf €9 als je per jaar zou betalen.

Dit kost dus geld, maar draai het liever om; wat kan het opleveren?!

Het is een beetje afhankelijk van je business, maar over het algemeen kan je stellen dat succesvolle ondernemers ook een waardevolle maillijst hebben.

Wat heb je nodig?

  • Een ActiveCampaign account
  • Een lijst in AC
  • Een inschrijfformulier
  • Een pagina op je website waar je het formulier plaatst
  • Plus een bedankpagina na het inschrijven
  • Een template voor je nieuwsbrief
  • Een ‘campagne’ (= nieuwsbrief)
  • 3 mei 2019 verschijnt hier de GRATIS ActiveCampaign Basiscursus waarmee je bovenstaande 'lessen' kan volgen en direct in een 14-dagen proefaccount kan implementeren.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *